«Οι παιδεραστές δεν είναι αριστεροί, δεξιοί ή κεντρώοι. Είναι εγκληματίες και άρρωστοι άνθρωποι. Επομένως, μην προσπαθούμε να βρούμε πολιτικές διασυνδέσεις με τέτοια εγκλήματα».
Αυτό δηλώνει στην «δ» ο κ. Άγγελος Συρίγος, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, νομικός, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Επιπλέον, μιλάει για τον νέο Νόμο για την Παιδεία που ψηφίστηκε πρόσφατα, για την αστυνόμευση στα πανεπιστήμια, για το ακαδημαϊκό έτος, ενώ για τα θέματα εξωτερικής πολιτικής υπογραμμίζει πως το πραγματικό πρόβλημα του Ταγίπ Ερντογάν, που προσπαθεί να ‘τορπιλίσει’ τις διερευνητικές επαφές Ελλάδας – Τουρκίας, εστιάζεται στις σχέσεις του με την νέα ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών, καθώς… «Έχει περάσει ενάμιση μήνας από τότε που ανέλαβε ο Τζο Μπάιντεν κι ακόμη δεν έχει μιλήσει με τον Τούρκο Πρόεδρο τηλεφωνικώς!».
• Κύριε υπουργέ, να ξεκινήσουμε από την πρόσφατη συζήτηση στη Βουλή με θέμα «Ποιότητα της Δημοκρατίας και του Δημοσίου Διαλόγου» όπου τέθηκε και το ζήτημα με τις καταγγελίες στον καλλιτεχνικό χώρο. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Είναι κρίμα ένα τόσο σοβαρό γεγονός, όπως αυτό του βιασμού ανθρώπων, να λαμβάνει κομματική διάσταση. Οι παιδεραστές δεν είναι αριστεροί, δεξιοί ή κεντρώοι. Είναι εγκληματίες και άρρωστοι άνθρωποι. Επομένως, μην προσπαθούμε να βρούμε πολιτικές διασυνδέσεις με τέτοια εγκλήματα. Η όλη συζήτηση που έγινε και η πολιτική διάσταση που επιχειρείται να δοθεί καταλήγει στο να τρομάξει, όσους θέλουν να βγουν και να αποκαλύψουν τέτοιες φρικαλεότητες.
• Να περάσουμε στο Νόμο που ψηφίστηκε για την Παιδεία. Υπήρξαν πολλές αντιρρήσεις. Να σας ζητήσω ένα γενικό σχόλιο.
Ο Νόμος, αδικήθηκε. Διότι όλοι επικεντρώθηκαν στο θέμα της αστυνομίας στα Πανεπιστήμια, ενώ θεωρώ ότι πολύ πιο σημαντική διάσταση έπρεπε να δοθεί στην ελάχιστη βάση εισαγωγής, καθώς κάθε χρόνο μουρμουρίζουμε ότι μπαίνουν φοιτητές με βάση γύρω στο μηδέν ή στο ένα ή και κάτω από το ένα κι ενώ για πρώτη φορά επιχειρείται να αντιμετωπιστεί σοβαρά αυτό το πρόβλημα, δεν το αναφέρουμε. Ή επίσης, το πειθαρχικό το οποίο αφορά στους φοιτητές και περιλαμβάνεται στο Νόμο ως πρόταση για τα πανεπιστήμια –το οποίο μπορούν να εξειδικεύσουν- προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πιο κοινό και καθημερινό πρόβλημα στα ελληνικά πανεπιστήμια, το οποίο δεν είναι άλλο από την αντιγραφή και την λογοκλοπή. Όλα αυτά, χάθηκαν μπροστά στην ιδεοληψία για το θέμα της παρουσίας της αστυνομίας, στα πανεπιστήμια.
• Ωστόσο, έπρεπε να γίνουν βασικές αλλαγές και να δοθούν λύσεις σε χρόνια προβλήματα. Δίδονται τελικά, λύσεις με τον νέο Νόμο;
Πέραν αυτών των δύο σημείων που προανέφερα είναι το θέμα της ασφάλειας των πανεπιστημίων αλλά και της αντιμετωπίσεως των ποινικών αδικημάτων που λαμβάνουν χώρα μέσα στα πανεπιστήμια. Αυτά τα βλέπω ως βήματα προόδου. Και να πω κάτι γενικότερο: προοδευτικός άνθρωπος, δεν είναι εκείνος ο οποίος δεν θέλει να αλλάξει τίποτα. Είναι εκείνος που βλέπει το κακώς κείμενο και θέλει να το αλλάξει. Το λέω, διότι η εικόνα που απεκόμισα από την Βουλή, είναι ότι η Αντιπολίτευση δεν θέλει να αλλάξει τίποτα. Αυτό δεν είναι πρόοδος, είναι οπισθοδρόμηση.
• Βέβαια επικεντρώθηκαν στο θέμα με την αστυνόμευση στα πανεπιστήμια ενώ είδαμε αντιδράσεις από μερίδες φοιτητών (από συγκεκριμένους χώρους). Είναι, ωστόσο μια κατάσταση η οποία χρονίζει και δημιουργούσε πάρα πολλά και σοβαρά προβλήματα. Τελικά δίνεται λύση;
Ο Νόμος 477 που ψηφίστηκε πριν από δέκα μέρες, προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα σε δύο επίπεδα: το ένα είναι με την ασφάλεια για τη φύλαξη των πανεπιστημίων –το οποίο είναι αρμοδιότητα των πανεπιστημιακών αρχών. Κατά τη γνώμη μου, η ελεγχόμενη είσοδος στα πανεπιστήμια θα αντιμετωπίσει ένα πολύ μεγάλο τμήμα του προβλήματος. Δείτε χαρακτηριστικά τι συνέβη στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Συνελήφθησαν από την αστυνομία 31 άτομα πριν από τέσσερις μέρες, εκ των οποίων τα 19 ήταν εξω- πανεπιστημιακοί. Με ελεγχόμενη είσοδο στο πανεπιστήμιο οι 19 από τους 31 που παραβίασαν το νόμο διά της καταλήψεως, θα βρίσκονταν εκτός πανεπιστημίου –δεν θα μπορούσαν να μπουν σε αυτούς τους χώρους. Το δεύτερο είναι η παρουσία της αστυνομίας, η οποία θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει τα ποινικά αδικήματα. Οπότε, ο συνδυασμός αυτών των δύο πραγμάτων θα έχει ως αποτέλεσμα να επανέλθει η ασφάλεια στα πανεπιστήμια και η πραγματική ακαδημαϊκή ελευθερία.
• Ένα σχόλιο για το ακαδημαϊκό έτος. Πώς εκτιμάτε ότι θα ολοκληρωθεί; Και η ύλη θα μπορέσει να καλυφθεί μέχρι το επόμενο βήμα;
Δυστυχώς, υποχρεωθήκαμε και το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε απόφαση πριν από τρεις μέρες που ορίζει ότι το εαρινό εξάμηνο θα γίνει στα πανεπιστήμια μόνον εξ αποστάσεως –ολόκληρο το εαρινό εξάμηνο. Είχαμε πει εξ αρχής ότι δεν θα θέλαμε να υπάρχουν διαφορετικές ρυθμίσεις κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, ούτως ώστε να ξέρουν οι φοιτητές τι θα αντιμετωπίσουν. Όταν θα έρθει εκείνη η ώρα και οι συνθήκες θα είναι καλύτερες, θα δούμε πώς μπορούν να γίνουν οι εξετάσεις. Η προσωπική μου ελπίδα είναι να γίνουν διά ζώσης. Θα δούμε ωστόσο, πώς θα είναι οι επιδημιολογικές συνθήκες εκείνη την εποχή. Όσον αφορά στην ύλη και μόνη η διαδικασία της τηλεκπαιδεύσεως είναι κάτι που διαφέρει από την κανονική. Δηλαδή, δεν είναι αυτή που μπορεί να σου δώσει τη δυνατότητα να κάνεις το μάθημα όπως θα ήθελες. Είναι λύση ανάγκης. Εκ των πραγμάτων, λοιπόν, θα υπάρξουν κενά. Πολλές φορές δεν υπάρχει δυνατότητα να ρωτάς, πώς είναι η ατμόσφαιρα που υπάρχει μέσα σε μια αίθουσα διδασκαλίας. Κενά θα υπάρξουν, αλλά θα καλυφθούν τα επόμενα χρόνια.
• Για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
Εκεί είναι διαφορετικά τα πράγματα. Τα πανεπιστήμια είναι κλειστά από τις 7 Νοεμβρίου 2020 σε όλη την χώρα –όπως και σε πάρα πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Τα σχολεία σε κάποιες περιοχές της χώρας λειτουργούν και σε κάποιες όχι. Στην Αθήνα π.χ. δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια δεν λειτουργούν, όπως και σε άλλες περιοχές που είναι στο ‘κόκκινο’. Σε άλλες, λειτουργούν πλήρως. Στόχος είναι όσο το δυνατό συντομότερα, η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση να ξαναλειτουργήσει.
• Να περάσουμε στα διεθνή μας θέματα. Ο Eρντογάν θα ήθελε να διακόψει τις διερευνητικές συνομιλίες. Εκτιμάτε ότι προσπαθεί να δημιουργήσει προκλήσεις για να μας ωθήσει να φύγουμε από τις διερευνητικές συνομιλίες;
Δεν του αρέσουν οι διερευνητικές συνομιλίες! Αυτό, είναι σαφές από πέρσι τον Ιούλιο. Μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία λόγω του ότι αισθάνεται μεγάλη πίεση από το εξωτερικό και επειδή οι σχέσεις Τουρκίας – Αμερικής είναι σε πολύ κακό σημείο αυτή την στιγμή. Γι αυτό το λόγο πιέζει, σκεπτόμενος ότι η Ελλάδα θα επιλέξει λόγω των διαρκών προκλήσεων, να φύγει από τις διερευνητικές συνομιλίες. Νομίζω πως το κλειδί είναι οι Αμερικανο-Τουρκικές σχέσεις σε αυτή την ιστορία…
• Ωστόσο το αμερικανικό Κογκρέσσο έχει ψηφίσει ήδη κυρώσεις κατά της Τουρκίας λόγω της αγοράς των S-400 από την Ρωσία ενώ από την εκλογή του Τζο Μπάιντεν, δεν είδαμε τον Αμερικανό Πρόεδρο να ασχολείται με τον Ερντογάν.
Έχει περάσει 1,5 μήνας από τότε που ανέλαβε ο Τζο Μπάιντεν κι ακόμη δεν έχει μιλήσει με τον Τούρκο Πρόεδρο τηλεφωνικώς! Αυτό είναι κάτι μοναδικό για Αμερικανό Πρόεδρο τα τελευταία δώδεκα χρόνια. Ο Μπαράκ Ομπάμα μιλούσε πολύ συχνά με τον Ερντογάν ενώ ο Ντόναλντ Τραμπ, ακόμη συχνότερα! Αυτό που συμβαίνει, έχει θορυβήσει πάρα πολύ την Τουρκία. Επιπλέον, το γεγονός ότι δεν μπορεί να αγοράσει καινούργια οπλικά συστήματα ή να ανανεώσει ή να βελτιώσει τα υπάρχοντα οπλικά συστήματα, την έχει ανησυχήσει βαθύτατα διότι βλέπει ότι η Ελλάδα, αντιθέτως, είναι σε μια φάση όπου καλύπτει το κενό της τελευταίας δεκαετίας με τους εξοπλισμούς. Όλα αυτά την προβληματίζουν.
• Φαίνεται ότι εκφράζεται και από το ΝΑΤΟ.
Ναι, αλλά εκεί τα πράγματα είναι διαφορετικά. Το ΝΑΤΟ είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση, επειδή εκεί πρέπει να κρατάει ισορροπίες καθώς το κάθε κράτος – μέλος έχει δικαίωμα βέτο σε μια σειρά αποφάσεων. Οπότε το ΝΑΤΟ κρατάει περισσότερες ισορροπίες. Νομίζω πως το πραγματικό κλίμα, φαίνεται από την ίδια την Αμερική.