Καλόπιστη προσέγγιση.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στη kathimerini.gr 22/01/2021

Η Σύνοδος των Πρυτάνεων των ελληνικών πανεπιστημίων είναι ο αξιόπιστος συνομιλητής του υπουργείου Παιδείας σε ό,τι αφορά τα ΑΕΙ της χώρας μας. Είναι αυτονόητο ότι οι θέσεις της έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα. Αυτό βεβαίως ισχύει και για την τελευταία της απόφαση που αφορά το νομοσχέδιο για τη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ, το ανώτατο όριο φοίτησης και την ομάδα προστασίας των πανεπιστημίων. Οι συγκεκριμένες επισημάνσεις της Συνόδου για τις δυνητικές συνέπειες του νομοσχεδίου ως προς τον αριθμό εισακτέων σε περιφερειακά πανεπιστήμια λαμβάνονται ιδιαιτέρως υπ’ όψιν. Η πρόταση ως προς τους συντελεστές βαρύτητας κάποιων μαθημάτων για εισαγωγή σε συγκεκριμένα πανεπιστημιακά τμήματα είναι επίσης σωστή. Ολοι όμως θα συμφωνούσαμε ότι μια τέτοια αλλαγή εν μέσω της φετινής σχολικής χρονιάς θα δημιουργούσε μεγάλη αναστάτωση σε μαθητές που ήδη προετοιμάζονται λειτουργώντας υπό άλλους όρους μελέτης. 

Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη αναφέρει ότι θα υπάρξει διαφορετικός συντελεστής βαρύτητας που για προφανείς λόγους δεν μπορεί να ισχύσει από φέτος. Θα αναλυθεί επίσης η πρόταση της Συνόδου για τυχόν περαιτέρω εξειδίκευση διατάξεων για τη μερική φοίτηση και τους εργαζόμενους φοιτητές. Αυτές και κάποιες άλλες προτάσεις και ιδέες θα μελετηθούν με προσοχή.

Εξίσου αυτονόητη, όμως, είναι και η καλόπιστη κριτική. Σε αυτό το πλαίσιο, προβλημάτισε η αρνητική θέση που πήρε η Σύνοδος ως προς τη μείωση του αριθμού των εισαγομένων στα ΑΕΙ. Πράγματι η θέσπιση ελάχιστης βάσεως εισαγωγής θα μειώσει τον αριθμό όσων εισάγονται στα πανεπιστήμια. Εδώ προκύπτουν όμως δύο ζητήματα.

Τα πανεπιστήμια παραδοσιακά ζητούν πολύ λιγότερους φοιτητές από αυτούς που καθορίζει με απόφασή του το υπουργείο Παιδείας. Επί παραδείγματι, το 2019-2020 τα ΑΕΙ ζήτησαν να εισαχθούν στα πανεπιστημιακά τμήματα 48.149 φοιτητές. Το ίδιο έτος το υπουργείο αποφάσισε την εισαγωγή 78.335 φοιτητών. Εάν δηλαδή είχε γίνει δεκτή η πρόταση των ΑΕΙ, θα είχε μείνει εκτός πανεπιστημιακών τμημάτων σχεδόν το 40% από όσους τελικώς εισήχθησαν. Η σημερινή πρόταση του υπουργείου Παιδείας για ελάχιστη βάση εισαγωγής απέχει παρασάγγας από τις προτάσεις των ΑΕΙ.

Το δεύτερο ζήτημα που προκύπτει αφορά το μαθησιακό επίπεδο των φοιτητών. Εχουμε κάποια πανεπιστημιακά τμήματα στα οποία εισήχθησαν άτομα που είχαν γράψει μέσο όρο κάτω από 1 στα 20. Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι έδωσαν λευκή κόλλα στα 3 από τα 4 μαθήματα και στο ένα έγραψαν κάποιες γραμμές. Δεν είναι τυχαίο ότι τα συγκεκριμένα τμήματα αντιμετωπίζουν και το μεγαλύτερο πρόβλημα με τους ελάχιστους φοιτητές που κατορθώνουν να αποφοιτήσουν. Οι ίδιοι οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι επισημαίνουν εδώ και χρόνια το πρόβλημα. Το υπουργείο Παιδείας δεν μπορεί να συνεχίζει να κλείνει τα μάτια. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής επιχειρεί να δώσει μια ευπρεπή και δίκαιη απάντηση.

Η ελληνική κοινωνία πάντοτε επένδυε στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση των νέων παιδιών. Εδώ που έχουμε φθάσει δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Το υπουργείο Παιδείας, η Σύνοδος των Πρυτάνεων, η Εθνική Αρχή Ανωτάτης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), όλοι όσοι είμαστε στην ανώτατη εκπαίδευση, έχουμε καθήκον έναντι της κοινωνίας να αντικρίσουμε το πρόβλημα και να δουλέψουμε μαζί για να το αντιμετωπίσουμε.

Print Friendly, PDF & Email